Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 5.967.453
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 5.820.759
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 26.298.810 waarvan voorzieningen € 18.900.508
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 18.049.951 waarvan voorzieningen € 11.074.467
Resultaat 2020
Voorlopig resultaat 2020 voor accountantscontrole bedraagt € 1.530.756 (MRE € 944.644, RHCe € 586.112).
Bijdrage Laarbeek
Totale bijdrage MRE 2020 € 319.589 (Inwonerbijdrage € 87.047 / Brainport € 55.782 / Regionaal stimuleringsfonds € 79.233 / RHCe € 97.527)
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld.
Ontwikkeling
Algemeen
▪ De uitbraak van COVID-19 speelt een grote rol in de huidige samenleving. Ook de werkzaamheden van de Metropoolregio Eindhoven worden hierdoor beïnvloed. Werknemers werken zoveel mogelijk vanuit thuis, het publiekstoegankelijke deel is op het moment van deze rapportage gesloten, bijeenkomsten worden in digitale vorm gehouden. Ondanks dit alles heeft de Metropoolregio Eindhoven alle werkzaamheden uit het Samenwerkingsakkoord kunnen uitvoeren en zijn de wettelijke verplichtingen in het kader van begroting en jaarrekening nagekomen.
▪ Er is een eindvonnis in het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over de jaren 2015-januari 2017. Het NAI heeft geoordeeld dat, in tegenstelling tot de jaren 2011-2014, de Brabantse gewesten en gemeenten verplicht zijn een naheffing te betalen voor de minderlevering. De Metropoolregio Eindhoven heeft als contractpartner namens de 21 gemeenten uitvoering gegeven aan het financiële deel van het vonnis wat betrekking heeft op deze regio.
Er is een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen, de zitting vindt plaats in april 2021.Dienst Metropoolregio Eindhoven
▪ Op meerdere momenten zijn in 2020 (digitale) bijeenkomsten georganiseerd waar gemeenten (raden en colleges) input konden leveren t.b.v. de realisatie van het Werkprogramma 2021. Na afronding van de zienswijzeprocedure hierop zal besluitvorming door het Algemeen Bestuur plaatsvinden in de vergadering van 24 februari 2021.Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
▪ Het Algemeen Bestuur heeft op 16 december 2020 ingestemd met het toekomstperspectief RHCe:- De taken van het RHCe zoals deze uit wet- en regelgeving en de gemeenschappelijke regeling voortvloeien, worden onverkort voortgezet.
- De huidige uitvoeringsactiviteiten, dienstverlening en werkwijze van het RHCe worden gecontinueerd.
- De advisering aan gemeente, met name informatica en archivistiek, wordt geïntensiveerd.
- Met zusterinstellingen wordt samengewerkt ten voordele van dienstverlening aan gemeenten, instellingen en burgers.
Gulbergen
▪ De erfpachtconstructie met Attero is per 21 december 2020 beëindigd. Vanaf deze datum heeft de Metropoolregio weer het volledige eigendom van het gebied Landgoed Gulbergen. - Verbonden partij Senzer
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 21.751.000 (voorlopig)
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 21.374.000 (voorlopig)
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 42.511.000 (voorlopig)
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 16.208.000 (voorlopig)
Resultaat 2020
€ 8.888.000 (voorlopig)
Bijdrage Laarbeek
€ 11.731.607 Dit is inclusief (€ 4.655.023 de TOZO bijdrage dat vanwege COVID-19 doorbetaald wordt aan Senzer.
Risico's
De risico's zijn vermeld in de paragraaf weerstandsvermogen van Senzer maar ook in paragraaf weerstandsvermogen van Laarbeek met uitzondering van risico op de TOZO. Hiermee wordt bedoelt de afronding van de accountantscontrole van Senzer en de systematiek van de afrekening van het rijk.
Ontwikkeling
Gezien de huidige ontwikkeling dat vanwege de corona-crisis met name ondernemers in de financiële problemen dreigen te komen met alle gevolgen van dien, heeft Senzer het initiatief genomen om hun dienstverlening richting werkgevers uit te breiden. Hiertoe hebben zij een notitie opgesteld die zijn uitwerking moet krijgen in 2021. Zij gaan een regierol spelen in de (schuld)hulpverlening aan ondernemers in de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel. Daarnaast blijven zij zich inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarbij integraal (in samenhang met andere disciplines binnen het Sociaal Domein) casuïstiek beoordelen.
- Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€4.420.000
Eigen Vermogen 31-12-2020
€2.864.000
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€30.835.000 waarvan €1.041.000 voorzieningen
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€14.879.000 waarvan €1.141.000 voorzieningen
Resultaat 2020
geschat resultaat 2020 €940.000 (publieke gezondheid €510.000 ambulancezorg €430.000)
Bijdrage Laarbeek
€414.844
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de jaarrekening 2020 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies
- Wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen lijden tot kostenstijgingen
- Beveiligingsproblemen door bijvoorbeeld cybercrime
- Stijging salariskosten en materiële kosten sneller dan de in de begroting opgenomen indexering
- Afname van taken, verlies van de vergunning voor ambulance-vervoer en daaraan verbonden vergoeding
- Het risico dat om de paraatheid van de Ambulancezorg te handhaven er, bv vanwege een
hoog ziekteverzuim of een groot personeelsverloop, te weinig budget is om de
vervangingskosten te dekken. Daarnaast bestaat m.b.t. ambulancezorg een algemeen
exploitatierisico op de omvangrijke materiële kosten.
- Het risico dat door een ramp bij PG veel extra inzet nodig is en/of waardoor het reguliere
werk in gevaar komt.Ontwikkeling
- Coronabestrijding (testen, broncontactonderzoek, vaccineren, informeren publiek
en professionals)
- Implementatie van het paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg;
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen
van gemeenten;
- Programmatische aanpak voor preventie van suïcide- en depressie;
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve
basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
- Integratie JGZ 0 – 4 binnen de GGD (per 1.1.2021 gerealiseerd)
- Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen (extra inzet op
werving en aantrekkelijk werkgeverschap);
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
- Implementeren van zelforganisatie en tweelagenstructuur - Verbonden partij Blink
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren en Sita Gemeentelijke Dienstverlening B.V.
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Eigen Vermogen 31-12-2020
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Vreemd Vermogen 31-12-2019
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Vreemd Vermogen 31-12-2020
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Resultaat 2020
nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten.
Bijdrage Laarbeek
De totale bijdragen 2020 van de deelnemende Blink-gemeenten zijn €17.806.000. Daarvan is de bijdrage van Laarbeek €1.688.000.
Risico's
In het tweede kwartaal van 2019 heeft Blink een risico-inventarisatie uitgevoerd voor 2020. Benoemde risico's met mogelijke financiële consequenties zijn: benodigde organisatieontwikkeling Blink, o.a. n.a.v. afkeurende accountantscontrole 2019; volatiliteit verwerkingstarieven meerdere afvalstromen; onvoorspelbaarheid aangeleverde tonnages; inzetbaarheid personeel (krapte arbeidsmarkt); onvoorspelbaarheid ziekteverzuim; risico op desinvesteringen vanwege innovatie; onvoorspelbaarheid totale afname producten en diensten binnen Blink-gemeenten.
Ontwikkeling
In de begrotingswijziging 2020 zijn de volgende ontwikkelingen opgenomen: indexeringen conform CAO; hogere verwachting ziekteverzuim ivm corona-crisis; verhoging verwerkingstarief restafval; aanpassingen nieuwe model ketenregie PMD; hogere indirecte kosten agv versterking Blink, o.a. op gebied accountancy.
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 2.483.003
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 6.886.932
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 42.498.455 waarvan voorzieningen € 4.257.684
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 39.485.492 waarvan voorzieningen € 647.237
Resultaat 2020
€ 265.198 positief
Bijdrage Laarbeek
€ 1.171.866
Risico's
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
Ontwikkeling
COVID-19
Corona zette dit jaar de hele wereld op z’n kop. Het betekende voor VRBZO een onverwachte uitdaging, omdat veiligheidsregio’s een grote rol hebben in het weer veilig maken en houden van de samenleving. De Coronacrisis in Nederland begon in februari en daarmee had deze ruim 10 maanden van 2020 een grote impact op de samenleving en onze organisatie.
De crisisorganisatie ging 7 dagen per week aan de slag om de steeds veranderende omgeving van de benodigde informatie en middelen te voorzien. Veel collega’s verruilden hun reguliere taken voor het werk binnen de crisisorganisatie. Anderen zorgden ervoor dat het noodzakelijke reguliere werk van de collega’s zoveel mogelijk kon doorgaan. Daarnaast werd de GHOR tijdens de eerste golf verantwoordelijk voor het distributiecentrum ‘verspreiding beschermingsmiddelen’ dat werkte voor alle zorgverleners in heel Brabant.Na de eerste coronamelding versterkten we direct onze samenwerking met de GGD en de andere Brabantse regio’s. Al snel kwam daar de landelijke samenwerking en afstemming bij. Er waren veel partners betrokken bij het bestrijden van deze crisis. De samenwerking met hen was intensief. Gemeenten, GGD, Defensie, Bevolkingszorg, OM, Politie, GHOR, Marchaussee; ieders inbreng was enorm belangrijk en noodzakelijk. Samen werkten we aan onder andere noodverordeningen, handhavingskaders, bewaken van de zorgcontinuïteit. Ook beantwoordden we nonstop vragen van ondernemers, bewoners en media.
Na een korte adempauze in de zomerperiode kwam de tweede golf. De crisisorganisatie ging op volle sterkte weer aan de slag. Terwijl in het najaar een aantal keer nieuwe maatregelen werden doorgevoerd, werd ook de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) voorbereid. De wet ging in op 1 december. Hoewel de veiligheidsregio en de voorzitter een andere rol kregen, besloten we een groot deel van de processen in stand te houden. De ernst van de situatie vroeg daarom, we wisten dat het zo goed werkte en het was belangrijk om in de regio uniformiteit uit te stralen. Eind 2020 kwam er langzaam zicht op de goedkeuring van enkele vaccins en een start van de vaccinaties. Hoewel dat enig perspectief gaf, eindigden we het jaar in een lockdown. De verwachting is dan ook dat deze crisis de organisatie nog ten minste de eerste helft van 2021 zal beheersen.
Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Het was de bedoeling om dit traject voor de zomerperiode af te ronden. Het Veiligheidsberaad en de minister hebben echter samen besloten om, in verband met de Coronacrisis en de inzet van veiligheidsregio’s hierop, de werkzaamheden voor het traject rechtspositie brandweervrijwilligers op te schorten. Na afstemming met het Veiligheidsberaad informeert de minister de Kamer over de nieuwe planning.Visie 2025
Na de regionalisering breekt er een nieuwe fase aan voor veiligheidsregio’s. VRBZO ontwikkelt de komende jaren tot een hoogwaardige advies- en dienstverleningsorganisatie op het gebied van fysieke veiligheid en crisisbeheersing. Risicogericht, flexibel, professioneel en verbindend zijn daarin belangrijke begrippen. VRBZO wil investeren in netwerkmanagement, business intelligence en de professionaliteit van onze medewerkers om toegevoegde waarde te blijven leveren in een veeleisende maatschappij. De Visie 2025 laat de thema’s en het pad zien aan de hand waarvan we deze volgende fase inzetten.
Het proces rondom de Visie 2025 lag door de focus op de Coronacrisis korttijdig stil waardoor vertraging is ontstaan. Inmiddels is de Visie 2025 besproken tijdens de bestuursvergadering op 17 december. Aansluitend kunnen de burgemeesters de visie in het eerste kwartaal van 2021 met hun gemeenteraden bespreken. Indien gewenst biedt VRBZO ondersteuning bij uitleg van de visie en toelichting op beoogde uitwerkingen. VRBZO beoogt de Visie 2025 in april 2021 vast te laten stellen door het Algemeen Bestuur.Evaluatie Wet veiligheidsregio’s
In de zomer van 2019 heeft de ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De evaluatiecommissie heeft tot taak de doeltreffendheid en de effecten van de Wvr en onderliggende regelgeving in de praktijk te onderzoeken en daarbij ook te bezien of de huidige wet bruikbaar is in het licht van actuele en toekomstige dreigingen, maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de crisisbeheersing. De evaluatiecommissie heeft eind 2020 gerapporteerd aan de minister van J&V. De ontwikkelrichting in de Visie 2025 past bij de uitkomsten van de evaluatie.Reorganisatie sector Incidentbestrijding
De reorganisatie moet leiden tot een brandweerorganisatie die voldoet aan de huidige én toekomstige eisen op het gebied van kwaliteit, capaciteit en continuïteit. De reorganisatie heeft vooral betrekking op medewerkers van de sector Incidentbestrijding, uitgezonderd de vrijwilligers en de parate dienst. Het gaat dan om de medewerkers die werkzaam zijn als leidinggevende of in het werkgebied van preparatie zoals bijvoorbeeld trainen en oefenen, planvorming, facilitaire ondersteuning etc. De ontwikkeling past in de Visie 2025 waarin een toekomstbestendige organisatie een van de ontwikkelthema’s is. Het reorganisatieplan houdt rekening met het in 2020 vastgestelde sociaal statuut van VRBZO. De reorganisatie wordt voor de zomer 2021 afgerond.Overig
• Tijdens de brand in de Deurnese Peel is de brandweer met ruim 40 personen volcontinu voor anderhalve week aan het werk geweest bij de grootste natuurbrand ooit in Nederland. Ook in de weken daarna laaide de brand op en zijn nog diverse eenheden bezig geweest met bluswerkzaamheden. Dit resulteert in ongeveer € 270.000 aan inzetkosten voor vergoedingen aan vrijwilligers en overuren van functionarissen. Ook waren er ruim € 60.000 kosten voor verbruikt materiaal, materiele schades en diverse facilitaire voorzieningen (catering e.d.).
• Medewerkers van de parate dienst van de brandweer die voor 2006 in dienst waren hebben recht op de overgangsregeling functioneel leeftijdsontslag (FLO). Deze overgangsregeling is de afgelopen jaren enkele malen herzien. Recent heeft er weer een aanpassing plaatsgevonden. Individuele veiligheidsregio’s hebben geen eigen beleidsvrijheid met betrekking tot deze regeling. Onderhandelingen vinden plaats op landelijk niveau vanuit de brandweerkamer van VNG. De meest recente wijziging zorgt ervoor dat de kosten voor onze organisatie vanaf 2020 jaar sterk stijgen, om daarna weer te dalen. Om die reden heeft de adviescommissie financiën en bedrijfsvoering geadviseerd een voorziening FLO in te stellen, waaruit we de incidentele meerkosten kunnen opvangen. Eind 2020 bedraagt de voorziening € 4.237.000.
• Investeringen in dienstvoertuigen en hoogwerkers zijn vertraagd door langer dan verwachte aanbestedingslooptijden en leveringstijden. Investeringen in huisvesting en redgereedschap zijn uitgesteld. Hierdoor is het investeringsprogramma in 2020 niet volledig gerealiseerd.
Visie 2025 - Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 325.277
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 410.305
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 18.582.145
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 14.004.636
Resultaat 2020
€ 100.322
Bijdrage Laarbeek
€ 2.128.262 (inwonerbijdrage € 1.407.062 en bijdrage plustaak jeugd € 721.200)
Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld. In de jaarrekening 2020 is daarover in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' het volgende opgenomen: Op 9 december 2019 is door het Algemeen Bestuur de "Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019' vastgesteld. In deze nota worden de risico’s van de GR Peelgemeenten beschreven en wordt voor de belangrijkste risico’s aangegeven welke maatregelen er worden genomen om dit risico terug te dringen.
Na vaststelling van de Nota Weerstandsvermogen eind 2019 is de nota in 2020 niet meer geactualiseerd. De geïnventariseerde risico's zijn nog steeds van kracht. Overigens zijn de risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.Ontwikkeling
- Vanaf 2020 zijn de Gezins- en Jongerencoaches van de gemeenten Asten, Laarbeek en Someren in dienst bij de gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten. Dit in de vorm van de plustaak jeugd, waarvoor de gemeenten en de GR Peelgemeenten een aparte samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten.
- In 2020 is de evaluatie van de GR Peelgemeenten afgerond. Op basis van de evaluatie is in 2020 de formatie op orde gebracht en is de governancestructuur eind 2020 gewijzigd.
- Om meer grip te krijgen op de zorgkosten is gestart met het programma rechtmatige zorg, waarmee de eerste stappen zijn gezet in het leveranciers- en contractmanagement en fraudebestrijding. Ook de verdere doorontwikkeling van datagedreven werken draagt bij aan het vergroten van grip.
- de GR Peelgemeenten werd ook geconfronteerd met de maatregelen vanwege corona. Hier is flexibel op geanticipeerd om de gevolgen voor onze inwoners en aanbieders Wmo en jeugdhulp zo klein mogelijk te maken. Hierbij is slim de samenwerking gezocht met de gemeente Helmond, Dommelvallei+ en Bizob.
- In 2020 is door de GR Peelgemeenten en de vijf deelnemende Peelgemeenten het registratiesysteem 'Onview' in gebruik genomen. Dit zorgt voor een kwaliteitsimpuls in de schulddienstverlening.
- In 2020 is gestart met de harmonisatie van het beleid bijzondere bijstand. In een constructieve samenwerking met Senzer zijn conceptbeleidsregels bijzondere bijstand opgesteld. Begin 2021 vindt besluitvorming in de colleges van burgemeester en wethouders van de Peelgemeenten plaats.
- In het voorjaar van 2020 is de dagvaarding uitgegaan richting Infosupport, de leverancier die eenzijdig de contracten voor het front- en backofficesysteem c2GO beëindigde. De verwachting is dat de eerste zitting bij de rechtbank medio 2021 plaats zal vinden.
- Sinds juni 2020 is de netwerksamenwerking rondom inkoop jeugdhulp onder de naam 'Een 10 voor de jeugd' geformaliseerd. Hiervoor hebben 10 gemeenten - Helmond, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Waalre, Son en Breugel en de Peelgemeenten - een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In 2021 zal Veldhoven ook bij deze samenwerking aansluiten.
- In voorbereiding op de (inhoudelijke) doordecentralisatie van Beschermd wonen van de centrumgemeenten naar alle gemeenten in 2022 hebben Helmond en de vijf Peelgemeenten ingestemd met de voorgestelde koers wat betreft beschermd wonen in onze regio.
- Verbonden partij Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Partners
Gemeente Gemert-Bakel en Laarbeek
Openbaar belang
Samenwerking tussen twee buurgemeenten op verschillende terreinen gebaseerd op onderling vertrouwen. De volgende taken worden uitgevoerd door intergemeentelijke teams:
• ICT
• Personeel en Organisatie
• Juridische zaken
• FinanciënBestuurlijke betrokkenheid
Periodiek intergemeentelijk overleg. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 31-12-2019
Niet van toepassing
Eigen Vermogen 31-12-2020
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 31-12-2019
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 31-12-2020
Niet van toepassing
Resultaat 2020
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
De ontvangen bijdrage voor Laarbeek in 2020 is het saldo van de onderlinge verrekening van de intergemeentelijke teams financiële administratie, ICT, P&O, en Juridische zaken.
Risico's
De samenwerking is (mede) opgezet om risico’s te verkleinen en kwetsbaarheden te verminderen.
Ontwikkeling
In de tweede helft van 2020 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de samenwerking van Gemert-Bakel en Laarbeek, waarbij ook het college (als interne klant en opdrachtgever) betrokken is. Eerdere evaluaties waren ambtelijk van aard, gericht op de wijze van invulling van de dienstverleningsovereenkomst. De uitkomsten van deze evaluatie zullen begin 2021 aan het college worden voorgelegd, met daarbij een plan van aanpak voor het samen uitwerken van aanbevelingen naar de toekomst toe.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 2.429.098
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 2.429.098
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 4.522.785
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 3.436.867
Resultaat 2020
€ 354.413
Bijdrage Laarbeek
€1.099.450
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2022 en jaarrekening 2020 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.802.000 bedraagt.
Ontwikkeling
Het ROK (Regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht en het ROK vergunningverlening zijn inmiddels vastgesteld door het Algemeen Bestuur. De implementatie van het ROK is in gang gezet en er zijn financiële kaders opgesteld. Een verdere professionalisering volgt in 2021. Hiertoe is een klankbordgroep met onze deelnemers opgericht. De ODZOB gaat voor alle gemeenten het ROK-VV zal toepassen bij het beoordelen van vergunningen en meldingen voor het onderdeel milieu.
• De inwerkingtreding van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2022, maar verder uitstel kan niet worden uitgesloten. De nieuwe wet leidt tot een stelselherziening met een grote impact op de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. Dit vraagt om regionale afstemming en samenwerking; vandaar dat de ODZOB zich samen optrekt met haar deelnemers en de andere gemeenschappelijke regelingen (MRE, GGD en VRBZO). Het ODZOB-programma Omgevingswet heeft enige vertraging opgelopen door de verschuiving van de aanvangsdatum van de nieuwe wet. Met name de opleidingsactiviteiten verschuiven naar 2021.
• In 2020 is, in samenwerking een grote groep deelnemers en enkele ketenpartners, een succesvol aanbestedingstraject doorlopen voor een nieuwe VTH-applicatie. De implementatie hiervan heeft vertraging opgelopen wegens het uitstel van de start van de Omgevingswet.
• Het Klimaatakkoord van Parijs heeft een grote impact op de activiteiten van de ODZOB, onder andere door toezicht op energiebesparing bij controles en door invulling te geven aan de uitvoering van de RES (regionale energie strategie). Onze toezichthouders zijn inmiddels bekend met de informatieplicht van bedrijven die hiermee gepaard gaat. Enkele duizenden
bedrijven zijn aangeschreven op hun mogelijke informatieplicht. Het aantal informatie-plichtige bedrijven bleek lager te liggen dan werd ingeschat. Door de Corona-maatregelen is er een achterstand ontstaan in de uit te voeren controles. Bedrijven weten de ODZOB steeds beter te vinden als het gaat om het inwinnen van adviezen.
• Het nieuwe provinciale bestuursakkoord en de Interim Omgevings-verordening (IOV) heeft grote impact op de zorgvuldige duurzame veehouderij. De taskforce transitie veehouderij, waarin ook de ODZOB vertegenwoordigd is, heeft een herijking van het eerder opgestelde maatregelenpakket uitgevoerd. In afstemming met de andere 2 Brabantse omgevingsdiensten zullen de gevolgen hiervan in 2021 aan het Algemeen Bestuur worden voorgelegd.
• Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet verschuift een deel van de bevoegdheden die nu bij de provincie liggen naar de gemeenten. De ODZOB zorgt samen met de deelnemers ervoor dat ze goed voorbereid zijn op de uitvoering van de bodemtaken onder de Omgevingswet. In 2020 is een regionaal projectplan opgesteld dat deze transitie gaat ondersteunen.
• Bij de uitvoering van het takenpakket streeft de ODZOB voortdurend naar kwaliteitsverbetering en verdere efficiency in gezamenlijkheid met de deelnemers. Onder de noemer ‘staat van het mandaat’ is in 2020 een belangrijke stap gezet door mandaat en machtiging van deelnemers naar de ODZOB in 3 varianten uit te werken. Tevens is een aanvang gemaakt met het in beeld brengen van concrete efficiencymaatregelen. Target voor 2021 is 1% en voor 2022 aanvullend 2%. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek krijgt één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 299.000
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 535.000
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 14.733.000 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van € 13.682.000)
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 12.885.000 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van € 12.089.000)
Resultaat 2020
-/- € 6.000
Bijdrage Laarbeek
€ 411.219 (exclusief BTW)
€ 442.869 (inclusief BTW)Risico's
- Project Waarderen op oppervlakte
- WOZ-Bezwaren
Ontwikkeling
De afgelopen periode is erg hectisch geweest voor BSOB. Op belastinggebied is er sprake van een grote toename van bezwaren, ingediend door NoCureNoPay-bureaus, en daarnaast moet waarderen op oppervlakte in een korte periode adequaat worden opgepakt. Op organisatorisch gebied zijn onverhoopt achterstanden naar voren gekomen, ICT-knelpunten ontstaan door GouwIt en onrust als gevolg van verdergaande automatisering/robotisering in relatie tot een reorganisatie. BSOB is absoluut voornemens de ingezette koers, maximale efficiency met behoud van kwaliteit, te blijven volgen. Voor de toekomst van BSOB is het belangrijk om alle ontwikkelingen (op belastinggebied en organisatorisch) samen te brengen tot één heldere koers voor de toekomst. Hiervoor zal BSOB met behulp van een externe organisatie een Businesscase opstellen. Deze zal in de AB-vergadering van juni 2021 behandeld worden.
- Verbonden partij Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Eigen Vermogen 31-12-2019
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen 31-12-2020
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 31-12-2019
Er is geen sprake van vreemd vermogen. De gemaakte kosten worden vooraf afgerekend met de deelnemers.
Vreemd Vermogen 31-12-2020
Er is geen sprake van vreemd vermogen. De gemaakte kosten worden vooraf afgerekend met de deelnemers.
Resultaat 2020
De resultaten van de voortgang van de diverse projecten in 2020 worden opgenomen in het jaarverslag dat aan de raadsleden zal worden aangeboden.
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek in de programmaorganisatie bedraagt in 2020 € 68.832.
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2020 is gewerkt aan de verkenning van de snelfietsroute Gemert-Helmond en de snelfietsroute Tilburg - Beek en Donk langs het Wilhelminakanaal.
Ook is gestart met de voorbereiding voor het opwaarderen van de bushalte bij de rotonde Bavaria in Lieshout.
Verder zijn diverse regiobrede projecten opgestart in de regio.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
Vennootschappen en coöperaties
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 5.097 miljoen
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 4.887 miljoen
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 155.262 miljoen
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 144.802 miljoen
Resultaat 2020
€ 221 miljoen nettowinst na belastingen
Bijdrage Laarbeek
Omvang aandeel gemeente Laarbeek in het aandelenkapitaal: 20.709 aandelen á € 2,50 (nominale waarde) = € 51.772,50.
Dividend 2020 Laarbeek: € 37.484 (€ 1,81 per aandeel - voorstel AVA dd 22 april 2021)
Dividend 2019 Laarbeek: € 26.300 (€ € 1,27 per aandeel - eerste deel € 8.905 wordt uitgekeerd per 19 maart 2021 en het overige deel € 17.395 volgt waarschijnlijk ná 30 september 2021)Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiële rating (AAA) met een stabiel vooruitzicht.
In het jaarverslag 2020 beschrijft de BNG een aantal bedreigingen:
- Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving
- Lage rentestand
- Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt
- Overheidsvisie op nutsbanken
- Disintermediatie (levering van diensten zonder tussenkomst van de bank)Ontwikkeling
De tijd wordt nog steeds sterk gekleurd door de COVID-19-pandemie. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten te ondersteunen. Vanuit de purpose en strategie richten zij zich op het vergroten van
maatschappelijke impact. Ze investeren in het vergroten van klantpartnerschap en in de ontwikkeling van hun medewerkers. Het aantal medewerkers groeit, met name om te kunnen voldoen aan eisen vanuit toezicht en regelgeving. Zij achten dit voor dit jaar noodzakelijk. Tegelijkertijd zijn zij gecommitteerd om processen te optimaliseren om zo de operationele kosten en daarmee financieringskosten voor hun klanten zo laag mogelijk te houden.
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord. De lage rentestanden zal een drukkend effect blijven hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. - Verbonden partij Brabant Water
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 665.384.000 per 31-12-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2019)
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 635.876.000 per 1-1-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2019)
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 1.144.930.000 per 31-12-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2019)
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 456.765.000 per 1-1-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2019)
Resultaat 2020
€ 29.508.000 in 2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2019)
Bijdrage Laarbeek
Aandelenbezit: 19.522 aandelen á € 0,10 = € 1.952,20
In 2020 wordt geen dividend ontvangen.Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het Jaarverslag 2019 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzetbaarheid van personeel
Brabant Water NV geeft tevens aan, dat het door het opgebouwde weerstandsvermogen in staat is om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarifering.Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen RaboVastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 16.847,-
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 16.970,-
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 5.841.582,-
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 5.624.390,-
Resultaat 2020
-/- € 123,- of -/- € 433,- (over RC saldo is € 310,- rente betaald. Ligt nog bij accountant of dit als negatief resultaat wordt geboekt)
Bijdrage Laarbeek
geen
Risico's
De risico’s zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Het ontwikkelen van een bouwterrein met een private partner die mede eigenaar is, vergroot de expertise en verdeeld de risico’s.
Ontwikkeling
De laatste bouwkavels in plandeel De Hoge Regt West zijn op de markt gezet en bijna allemaal verkocht. Uitwerking van plandeel De Hoge Regt Oost is in gang gezet.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bizob
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Cuijk, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Grave, Haaren, Heeze-Leende, Mill en Sint Hubert, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempen, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2, GGD Brabant Zuidoost, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 974.597
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 868.255
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 1.008.732
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 956.731
Resultaat 2020
Nog niet bestemd
Bijdrage Laarbeek
€ 155.484, opgebouwd uit:
Basisbijdrage 2020 €129.990
Meerwerk 2020 € 34.627
Resultaat 2019 € 9.133Risico's
(Concept)-Jaarrekening nog niet ontvangen
Ontwikkeling
De cijfers komen uit Balans en Staat van Baten en lasten 2020. De jaarrekening is nog niet ontvangen. Een recent ondernemingsplan of begroting is niet beschikbaar.
- Verbonden partij Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 31-12-2019
Nog niet beschikbaar
Eigen Vermogen 31-12-2020
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 31-12-2019
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 31-12-2020
Nog niet beschikbaar
Resultaat 2020
Nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
€ 5397
Risico's
Het Zorg- en Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie waar de mogelijke risico's gericht zijn op een belemmering van een optimale samenwerking tussen de aangesloten partners.
Ontwikkeling
Het Zorg- en Veiligheidshuis heeft zijn organisatie (financieel) op orde. In 2021 wil het Zorg- en Veiligheidshuis zich gaan richten om de lokale behoefte van gemeenten beter aan te laten sluiten op het netwerk.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Dimpact
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Brielle, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hellevoetsluis, Horst aan de Maas, Kampen, Landerd, Landsmeer, Leidschendam-Voorburg, Nissewaard, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Oost Gelre, Olst-Wijhe, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Vught, Waterland, Westervoort, Westvoorne, Zevenaar, Zwolle, Zaanstad
Openbaar belang
Dimpact levert software voor o.a. de inrichting van het Klant Contact Centrum. Het is een samenwerkingsverband van verschillende gemeenten waarbij kennisbundeling en klantgerichte innovatie gemeenten voorzien van optimale dienstverlening naar burgers en bedrijven.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen gelijke in de samenwerking in de samenwerking.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 2.179.480 (datum 31-12-2019, jaarverslag 2019)
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 1.679.527 (datum 31-12-2018, jaarverslag 2019)
Vreemd Vermogen 31-12-2019
€ 2.022.448 (datum 31-12-2019, jaarverslag 2019)
Vreemd Vermogen 31-12-2020
€ 2.247.266 (datum 31-12-2018, jaarverslag 2019)
Resultaat 2020
€ 499.953 (datum 31-12-2019, jaarverslag 2019)
Bijdrage Laarbeek
De totale bijdrage over 2020 aan Dimpact is geweest € 195.778 bestaande uit:
het jaarlijkse lidmaatschap e-suite € 83.958, hosting € 32.700, tpm digid € 2.050, burgerzakenmodule € 55.383, Innovatie € 2.679, GVOP € 6.000, WIM € 3.270 en MyLex € 9.738Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Vanaf 2020 is er een groei van nieuwe leden met name voor de innovatieve diensten zoals Open Online en i4Sociaal en de toenemende flexibiliteit om diensten afzonderlijk af te nemen. In 2020 is de nieuwe strategie voor de komende jaren vastgesteld. Belangrijk uitgangspunt daarin is om in te spelen op de landelijke ontwikkeling Common Ground, door (mee) te bouwen aan een moderne informatie-architectuur als fundament voor de publieke dienstverlening voor haar leden. De strategie heeft geresulteerd in een implementatieplan. Dit wordt de komende jaren uitgevoerd.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Stichtingen en verenigingen
Partners
ZLTO en Bavaria
Openbaar belang
Via Coöperatie Boer Bier Water kunnen de gemeente Laarbeek, ZLTO en Bavaria hun gemeenschappelijke belangen bundelen en is het mogelijk om de gezamenlijke doelen beter en doelgerichter te realiseren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek is vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht.
Eigen Vermogen 31-12-2019
Ingeschat op: € 5.800
Eigen Vermogen 31-12-2020
Ingeschat op: € 4.626
Vreemd Vermogen 31-12-2019
Ingeschat op: € 60.000
Vreemd Vermogen 31-12-2020
Ingeschat op: € 60.000
Resultaat 2020
Geschat € 1.175,-
Bijdrage Laarbeek
€ 10.000
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
n.v.t.
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Netwerk innovatiehuis De Peel
Overige verbonden partijen
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Brainport in de metropoolregio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Eigen Vermogen 31-12-2019
€ 46,550
Eigen Vermogen 31-12-2020
€ 36.815
Vreemd Vermogen 31-12-2019
0
Vreemd Vermogen 31-12-2020
0
Resultaat 2020
€ 9.735
Bijdrage Laarbeek
€30.000,- algemene bijdrage + €38.500,- bijdrage aan projecten
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
1. Naar aanleiding van de in 2019 gehouden evaluatie wordt het veranderen van de juridische structuur (tot een stichting) onderzocht en uitgewerkt.
2. Door corona zijn diverse projecten vertraagd en/of uitgesteld.