4. Economie en werkgelegenheid

Speerpunten

Afspraken uit raadsprogramma "Handen ineen"

4.01

We schenken extra aandacht aan onze bedrijventerreinen om de kansen voor (lokale) bedrijvigheid te vergroten

4.02

Na een tussenevaluatie in 2018 wordt in 2021 een eindevaluatie uitgevoerd van het ondernemersfonds

4.03

We werken aan een toekomstperspectief voor de detailhandel

4.04

We blijven inzetten op kleinschalige recreatieve functies en we focussen op Waterboulevard en Blauwe Poort

4.05

We blijven inzetten op een stevige positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel

4.06

We richten ons op de bestrijding van de verborgen armoede, in het bijzonder bij kinderen

4.07

Schulddienstverlening wordt verder doorontwikkeld

4.08

Er worden laagdrempelige voorzieningen gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gericht op participatie

4.09

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen

Wat hebben we er voor gedaan in 2020?

Status

Begrotings-
jaar

Portefeuille-
houder

Afdeling

Laatst vastgestelde planning

Nieuwe planning

4.01

We schenken extra aandacht aan onze bedrijventerreinen om de kansen voor (lokale) bedrijvigheid te vergroten

4.01.01

Bemmer IV

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2020

Ondernemers huisvesten, een eigen bedrijventerrein tot stand laten komen.
We blijven inzetten in op verkoop van bedrijfskavels op Bemmer IV. Eerdere ambitie daarbij was om gemiddeld 1,7 hectare per jaar te verkopen. Met geïnteresseerde bedrijven gaan we in een vroeg stadium in gesprek en blijven gedurende het hele proces tot verkoop en bouw in goed contact met de bedrijven.

Toelichting op de status:
Ondanks de Coronacrisis is er veel vraag naar bedrijfskavels op Bemmer IV. De belangstelling komt zowel van bedrijven binnen de regio als van bedrijven buiten de regio.
Er is in totaal 3,3 ha grond verkocht en geleverd. Ook zijn 10 bedrijfskavels in optie gegeven.  Prognose voor 2021 is de verkoop van 8,5 ha. bedrijfsgrond.
Bedrijventerrein Bemmer IV is nu volledig bouwrijp gemaakt en de reconstructie van de Vonderweg is gestart en afgerond.

4.01.02

Regionale afspraken

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2020

In 2019 zijn we gestart met het maken van regionale afspraken over de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen in De Peel. Dit proces moet leiden tot besluitvorming in de gemeenteraad in april 2020.

Toelichting op de status:
In de raadsvergadering van 17 december 2020 zijn de programmeringsafspraken vastgesteld.

4.01.03

Bestaande bedrijventerreinen

Nog niet gestart binnen planning

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

12

-

2021

12

-

2021

Samen met Stichting Parkmanagement Laarbeek werken we aan het vitaal houden van de bestaande bedrijventerreinen. Per bedrijventerrein bekijken we wat aandachtspunten zijn en stellen we indien nodig een plan van aanpak op. Diverse issues komen hierbij aan bod: duurzaamheid, veiligheid, parkeernormen, geluidsnormen en onderhoudsnormen. In 2020 gebeurt dit voor Beekerheide.

Toelichting op de status:
Dit wordt in 2021 opgepakt.

4.01.04

Dutch Technology Week

Nog niet gestart binnen planning

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

06

-

2021

06

-

2021

Organiseren van een Hotspot waarbij bedrijven uit de regio zich gezamenlijk presenteren en mensen (vooral kinderen) warm willen maken voor techniek. Aan dit evenement doen meer dan 50 bedrijven en een aantal onderwijsinstellingen mee. Vanuit de basisscholen, de Roefeldagen en Parkmanagement/ Ondernemersfonds worden kinderen gemotiveerd en gefaciliteerd om de DTW te bezoeken.
De Hotspot wordt roulerend georganiseerd in de regio. In 2020 zal de Hotspot in Beek en Donk zijn, onder andere bij Formula Air en Kusters Goumans.

Toelichting op de status:
Evenement is een jaar uitgesteld i.v.m. corona.

4.02

Na een tussenevaluatie in 2018 wordt in 2021 een eindevaluatie uitgevoerd van het ondernemersfonds

4.02.01

Evaluatie ondernemersfonds

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2020

Komen tot afspraken over de uitvoering van de evaluatie in 2021.

Toelichting op de status:
Afspraken zijn gemaakt, uitvoering van de evaluatie vindt plaats in voorjaar 2021.

4.03

We werken aan een toekomstperspectief voor de detailhandel

4.03.01

Centramanagement

Alternatieve beleidskeuze

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

01

-

2020

-

In 2018 zijn met Stichting Centramanagement Laarbeek afspraken gemaakt over centramanagement. De Stichting Centramanagement gaat actief aan de slag met ondernemers en projecten om de winkelcentra te versterken. Zij benadert ook actief nieuwe potentiële ondernemers voor leegstaande (winkel)panden in de centra. De Stichting Centramanagement wordt gedurende drie jaar ingehuurd, waarbij de gemeente Laarbeek de helft van de kosten voor haar rekening neemt. De andere helft van de kosten komt voor rekening van het Ondernemersfonds Laarbeek.

Toelichting op de status:
Stichting Centramanagement Laarbeek heeft eind 2019 besloten om per 1 januari 2020 zonder betaalde Centramanager verder te gaan. Onze bijdrage komt daardoor te vervallen.

4.03.02

Centrumvisie Aarle-Rixtel

Alternatieve beleidskeuze

2020

Wethouder Meulensteen

Beleid en Projecten

12

-

2020

-

Het presenteren van een centrumvisie Aarle-Rixtel aan de Raad, met daarin een toekomst-perspectief voor onder andere detailhandel en wonen in het centrum van Aarle-Rixtel.

Toelichting op de status:
Uit onderzoek is gebleken dat er geen behoefte is aan een nieuwe centrumvisie, maar aan een geactualiseerd uitvoeringsinstrument. De Omgevingswet komt eraan, deze vervangt onder andere de Wet ruimtelijke ordening. Een nieuw instrument in deze wet is het omgevingsplan en vervangt het bestemmingsplan. Gemeenten hebben tot 2029 om voor het gehele grondgebied een omgevingsplan op te stellen. In januari 2020 is een startnotitie vastgesteld voor een Pilot Omgevingsplan centrum Aarle-Rixtel. Met de pilot zou kennis worden opgedaan over het instrument omgevingsplan. Het doel van de actualisatie is het behouden/versterken van bestaande kwaliteiten en ontwikkelen van een toekomstbestendig instrument voor het centrum van Aarle-Rixtel. De pilot was onderdeel van het plan van aanpak implementatie Omgevingswet. Echter, is in april 2020 bekend geworden dat de Omgevingswet wordt uitgesteld. De verwachting is dat op 1 januari 2022 de Omgevingswet in werking treedt. Vanwege het uitstel van de nieuwe wet, is er prioriteit gegeven aan het opstellen van het Afwegingskader woningsplitsing en transformatiebeleid. Dit kader is voor de gehele gemeente opgesteld, maar kent een gebiedsgerichte aanpak waarin alle centra bijzondere aandacht krijgen. Hierin zijn dus ook de vraagstukken rondom het centrum van Aarle-Rixtel meegenomen. Het kader ligt momenteel ter inzage voor een ieder en wordt voor de zomer van 2021 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Hiermee is de urgentie om een omgevingsplan voor Aarle-Rixtel op te stellen weggevallen. De prestatie ‘centrumvisie Aarle-Rixtel’ kan dus in 2021 als voltooid worden beschouwd en er hoeft geen nieuwe prestatie 'Pilot Omgevingsplan Aarle-Rixtel' te worden opgestart.

4.04

We blijven inzetten op kleinschalige recreatieve functies en we focussen op Waterboulevard en Blauwe Poort

4.04.01

Visie 't Gulden land realiseren

Lopend binnen planning

2020

Wethouder Briels

Beleid en Projecten

12

-

2023

12

-

2023

De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebieds-ontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Wa-terpoort van de Peel. Er zijn in de kadernota 2020 geen middelen toegekend die de reguliere uitvoering mogelijk maken. De planning van de uitvoering is afhankelijk van de zoektocht naar alternatieve financieringsmogelijkheden en het kunnen uitvoeren van deelprojecten binnen bestaande projecten.

Toelichting op de status:
Voor het realiseren van de gebiedsontwikkeling is een termijn van 7 jaar uitgetrokken. Laarbeek zoekt naar alternatieve financieringsmogelijkheden. Samen met de partners wordt getracht de ontwikkeling niet te laten stagneren. Het Waterschap maakt samen met gemeente Laarbeek een ontwerp voor de natuurontwikkeling en beekherstel in de kop van Aarle-Rixtel.

4.04.02

Actualisatie erfgoedbeleid

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

03

-

2021

09

-

2021

In 2020 wordt de actualisatie van het erfgoedbeleid verder opgepakt.
Met de volgende zaken is in 2019 een start gemaakt. Deze worden verder uitgevoerd in 2020:

  • Het verplichte gemeentelijke toezicht op instandhouding van rijksmonumenten oppakken (conform overgangsrecht Erfgoedwet). Dit bestaat uit een 0-meting van de rijksmonumenten en het opstellen van een handhavings- en toezichtconcept.
  • Het opstellen van een integraal erfgoedplan. De kern van het integraal erfgoedplan is mensen inspireren om met erfgoed aan de slag te gaan en het in te zetten voor andere doeleinden zoals recreatie, toerisme en woningbouw. Bij het opstellen van het plan worden stakeholders en burgers betrokken conform de ‘Laarbeekmethode’.
  • De Erfgoedkaart, die in 2013 is vastgesteld door de raad, en de omgang met cultuurhistorische waardevolle panden vertalen en verduidelijken in een paraplunota erfgoed voor de komplannen. Voor het buitengebied wordt dit meegenomen in de omgevingsvisie buitengebied.

Toelichting op de status:
De beleidsactualisatie is in uitvoering. In 2021 wordt het geactualiseerde beleid ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

4.04.03

Actualisatie beleid recreatie en toerisme

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Briels

Beleid en Projecten

12

-

2021

12

-

2022

In 2020 wordt de actualisatie van het beleid van recreatie en toerisme verder opgepakt.
Het handboek recreatie en toerisme wordt gemaakt voor en met ondernemers. Tijdens een integrale workshop met inwoners en stakeholders gaan we per kern op zoek naar de unique selling points, die samen het verhaal van Laarbeek vormen. Daarnaast is er in het handboek ruimte voor het beleid en een uitvoeringsprogramma, dat samen met de stakeholders wordt opgesteld.

Toelichting op de status:
De interne voorbereidingen zijn van start gegaan. Wegens de Corona ontwikkelingen ligt de beleidsactualisatie nu nog stil. Het betrekken van ondernemers vroeg in het traject is essentieel om een nieuw gedragen beleid op te stellen voor de recreatie en toerisme. Het voornemen is om dit in het najaar van 2021 weer op te pakken.

4.06

We richten ons op de bestrijding van de verborgen armoede, in het bijzonder bij kinderen

4.06.01

Integrale schulddienstverlening: doorontwikkeling kindpakket

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2020

Het samen met partners (onder andere het onderwijs en de kledingbank) onderzoeken hoe het gebruik van het kindpakket kan worden vergroot ten behoeve van het in beeld krijgen van de ‘verborgen armoede’.

Toelichting op de status:
In het najaar van 2020 zijn samen met de maatschappelijke partners voorbereidingen getroffen in het kader van vroegsignalering om per 1 januari 2021 hiermee te kunnen starten. Op deze wijze wordt getracht de verborgen armoede meer in beeld te krijgen en om zodoende het gebruik van het kindpakket te vergroten.

4.07

Schulddienstverlening wordt verder doorontwikkeld

4.07.02

Integrale schulddienstverlening: optimaliseren brede intake

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

09

-

2020

09

-

2020

Optimaliseren brede intake inclusief brede toegang met behulp van de zelfredzaamheids-matrix, waarin financiën en administratie een vast leefgebied is.

Toelichting op de status:
De leefdomeinen van de zelfredzaamheids-matrix worden zowel bij 18+ als bij 18- uitgevraagd door het Sociaal Team.

4.07.03

Integrale schulddienstverlening: implementeren werkproces

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

12

-

2020

01

-

2021

Werkproces implementeren ‘van vroegsignalering naar aanbod’, waaronder signalering vanuit Stichting Leergeld / specifieke aandacht laaggeletterdheid / relatie met onderwijs.

Toelichting op de status:
Plan van aanpak vroegsignalering inclusief werkproces is vastgesteld. Vroegsignaleringssysteem is aangeschaft. Gestart met vroegsignalering per 1 januari 2021. Hiermee wordt voldaan aan de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

4.07.04

Integrale schulddienstverlening: registratie casuïstiek

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

07

-

2020

07

-

2020

Hanteren registratiesysteem om meetbaar te maken in hoeveel situaties zich voordoen met financiële problematiek en doorzetten problematische schulden ter structurele armoedebestrijding.

Toelichting op de status:
Per 1 juli 2020 is er een integraal schuldhulpverleningssysteem voor zowel het lokale als het bovenlokale schuldhulpverleningstraject.

4.08

Er worden laagdrempelige voorzieningen gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gericht op participatie

4.08.01

0% - 30% loonwaardecategorie Senzer overdracht

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

09

-

2020

09

-

2020

Bevorderen van het welzijn van de inwoners met een uitkering en een loonwaarde van 0% - 30% door de overdracht van de inwoners vanuit Senzer naar het Sociaal Team Laarbeek of de welzijnsorganisatie.

Toelichting op de status:
Mensen met een loonwaarde tot 30% worden door Senzer benaderd om te onderzoeken wat er nodig is om het welzijn van deze mensen te bevorderen. Dit wordt gezamenlijk met de welzijnsorganisatie en overige disciplines binnen het Sociaal Team Laarbeek opgepakt.

4.08.02

0% - 30% loonwaardecategorie Senzer algemene voorzieningen

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2020

Onderzoeken van de mogelijkheden van het inrichten van algemene voorzieningen (inclusief en cofinanciering) waar de doelgroep gebruik van kan maken.

Toelichting op de status:
Alle voorzieningen zijn in beeld gebracht en het voorziet in de in de behoefte. Mocht er sprake zijn van een blinde vlek op individueel niveau dan is maatwerk mogelijk.

4.09

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen

4.09.01

Voorbereiding nieuwe Wet Inburgering

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

12

-

2020

12

-

2021

Vanaf 1 januari treedt de nieuwe Wet Inburgering in werking. Wij werken samen met de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel om deze wet te implementeren. We stellen een visie op en werken deze uit in passend beleid en verordeningen. We zorgen daarbij dat de nieuwe taken in werkprocessen worden vastgelegd. We leggen nieuwe leerroutes vast. Tevens zorgen we ervoor dat managementinformatie beschikbaar komt om de resultaten van de activiteiten te monitoren. Ook stellen we programma van eisen op voor de ICT ondersteuning.

Toelichting op de status:
De visie is vastgesteld. er is een pilot met een trajectregisseur voor de 5 Peelgemeenten gestart. Er is een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met gemeente Eindhoven inzake onderwijsroute afgesloten. Samen met netwerkpartners wordt invulling gegeven aan de twee overige leerroutes. Binnen het werkgebied van Senzer is een regionale projectleider aangesteld. De invoeringsdatum nieuwe Wet inburgering is uitgesteld van 1 juli 2021 naar 1 januari 2022. De planning van de voorbereiding is hierop aangepast.

4.09.02

Harmonisatie minimabeleid

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Beleid en Projecten

12

-

2020

03

-

2021

We streven naar een gelijkwaardige en dienstverlening en vergoedingensystematiek door het harmoniseren van bijzondere bijstand met Peelgemeenten daarmee bereiken we meer efficiëntie in de uitvoering door Senzer. Onderzocht wordt in welke mate we kunnen harmoniseren, en wat daarvan de financiële consequenties zijn.

Toelichting op de status:
Beleidsregels bijzondere bijstand zijn geharmoniseerd en vastgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2021 09:36:59 met de export van 07/13/2021 09:24:39